Katastrem obce Šestajovice vede trasovaní plánované vysokorychlostní tratě (VRT) Praha - Brno. Jde o čtyřkolejnou trať určenou primárně pro rychlovlaky (technologie TJV) a rychlíkové vlaky. Účelem nové tratě je odlehčení provozu na stávající trati vedoucí přes Klánovice. Zde by mělo díky odlehčení dojít k rozšíření osobní dopravy a nákladní dopravy.
VRT bude dimenzována na rychlost 360 km/h, provozní rychlost bude 320 km/h. Cesta z Prahy do Brna bude trvat pod jednu hodinu. U obce Nehvizdy je plánován terminál, kde budou zastavovat rychlíkové vlaky. U terminálu je navržena parkovací plocha pro 3 000 aut.
Příjezd k terminálu z dálnice D11 bude řešen vybudováním nového dálničního nájezdu, aby nedocházelo k přetížení dálničního nájezdu Jirny.
Aktuální podobu projektu naleznete
zde.
19. 2. 2020 - Na Obecním úřadě Jirny proběhla prezentace záměru VRT. Zástupci Správy železnic představili základní parametry stavby, trasování a časový harmonogram. Seznámili s reálnými možnostmi změn v projektu a navrhli zástupcům obcí individuální jednání na konec roku, kdy budou známy další informace.
3. 12. 2020 - Proběhlo jednání mezi vedením obce Šestajovice a zástupci Správy železnic. Zástupci SŽ představili podrobnosti o vedení VRT přes katastr obce Šestajovice. Diskutovalo se o možnostech podoby opatření proti hluku a proti znehodnocení krajinného rázu. Obec přednesla požadavek na vybudování valu s doprovodnou zelení, který by měl zajistit snížení hluku z provozu VRT a D11 a dále by minimalizoval narušení krajinného rázu z pohledu od zastavěné části obce.
16. 12. 2021 - Zastupitelstvo obce Šestajovice projednalo na svém zasedání požadavky ke stavbě VRT. Ve svém usnesení zastupitelstvo požaduje v rámci stavby VRT vybudovat val s doprovodnou zelení, aby došlo k minimalizaci hlukové a vizuální zátěže z provozu VRT.
17. 2. 2025 - proběhlo jednání mezi vedením obce a zástupci Správy železnic. Jednání proběhlo na základě podnětu obce. Obsahem jednání byla námitka obce proti zrušení ochranného valu v místě provozovny soukromé firmy (před dálnicí vlevo směrem od obce). V původní projektové dokumentaci byl ochranný val mezi tělesem VRT a obcí zakreslen v celé délce. Nově byl v místě provozovny soukromé firmy ochranný val odstraněn a byl nahrazen protihlukovou stěnou. Zástupci SŽ sdělili, že tato změna byla provedena na základě žádosti majitele provozovny. Zástupci SŽ dále sdělili, že tento postup je v souladu se zákonem. Vedení obce přesto žádá přehodnocení uvedené změny, a to s ohledem na celkový dopad vzniku a provozu VRT na občany naší obce.
12. 3. 2025 - Správa železnic uspořádala prezentaci VRT pro veřejnost.